18 Nisan 2014 Cuma

Periyodik Bakım...


Motosikletimizin belirli periyotlarda bazı bakımlara ihtiyacı vardır, bu bakımlar hem çok gerekli hemde motosikletimizin sorunsuz ve uzun ömürlü olması bakımından çok önemlidirler. Her motosiklet üreticisi bu bakım sürelerini servis kitapçıklarında bir tablo olarak ayrıntılı şekilde göstermektedir. Örnek olarak;




Biz bu konumuzda motosikletlerin periyodik bakımı olan (yağ, yağ filtresi, hava filtresi ve buji) konusuna değineceğiz. Periyodik bakımda bu dört öğe genelde aynı anda değiştirilmektedir ama kullanıcının isteğine göre farklı olabilmektedir. Her markanın kendine göre bir yağ değişim süreci bulunmaktadır, bu süreç 2000-3000 km olmakla beraber 10.000 km ye kadar çıkabilmektedir, burda size en büyük referans gene servis kitapçığınız olacaktır, kitapçığa bakarak doğru sürelerde yapılan bakımlar motorunuz çok uzun ömürlü olmasını sağlayacaktır. Fakat şöyle bir durum söz konusudur, motosikletinizi kullandığınız iklim ve ortam bu sürelerin değişmesine sebep olabilmektedir. Örnek olarak sürekli asfalt yolda kullanılan bir motosiklet ile toprak ve tozlu yollarda kullanılan motosikletin hava filtresi farklı oranda kirleneceğinden bakım süresi ve kilometresi oldukça düşecektir.


Size basit bakımı yapmak için gerekli olanlar (yağ, yağ filtresi, hava filtresi ve buji) bunları bazı markalar için kit olarak hepsini birden satın alabilirsiniz, yada kendiniz motosiklet servis ve yedek parça satan dükkanlardan edinebilirsiniz. Alacağınız parçaların bilgileri yine motosikletinizin servis kitapçığında tam olarak parça numarasıyla beraber belirtilmektedir.


Bu parçalardan sonra size gerekli olanlar motosikletinizin yapısına göre;

Lokma Takımı (100 TL)
Yıldız ve Düz Tornavida (Takım 7 TL)
Allen Anahtar Seti (10 TL)
Buji Anahtarı (8 TL)
Yağ Filtre Anahtarı (12 TL)
Yağ Hunisi (5 TL)
Atık Yağ İçin Kap
Biraz Bez Parçası
Karton veya naylon yada gazete kağıdı ( Motorun altına sermek için)
(Fiyatlar kesin olmamakla beraber piyasa ortalamasıdır.)

Bu aletler ilk bakışta biraz maliyet arttırıcı gözüksede serviste vereceğiniz işçilik ücreti ve parça fiyatlarının üzerine konulmuş ekstra fiyatlarıda hesap edince 2 servis periyodunda bu aletleri amorti etmiş ve alet çantanıza her an elinizin altında olacak şekilde koymuş olacaksınız.

Bakım işlemlerine başlamadan önce motosikletinizin servis ve kullanıcı kitapçıklarını incelemeniz size çok faydalı olacaktır. Yağ tapasının, hava ve yağ filtresinin yerini kitapçıktan öğrenerek kolay bir şekile uygulamaya geçebilirsiniz. Örnek videomuz size bu işlemlerin nasıl yapıldığı konusunda fikir verecektir.

Yağ ve buji değişimi ile alakalı video;


Yağ değişimi için motosikletiniz soğuk ise 5 dakika kadar ısıtmanız motor yağının daha akışkan hale gelmesini sağlayacaktır, 5 dakikalık ısıtma sürecinden sonra birkaç dakikada yağın kartere süzülmesini beklemelisiniz, bundan sonra yağ kolay bir şekilde tahliye olacaktır. Eğer sıcak motosiklette yağ değişimi yapacaksanız motoru durdurduktan sonra 5 dakika beklemeniz yağın kartere süzülmesini sağlayacaktır, bundan sonra değişime devam edebilirsiniz..

Motorunuza ne kadar ve hangi viskozitede yağ koyacağınız (Kışın ve Yazın farklı olabilir) servis kitapçığında yazmaktadır. Eski yağı tahliye ettikten sonra ve eski yağ filtrenizi söktükten sonra yeni filtrenizi ve yağ tapasını(vida) yerine takarak yeni yağınızı motora olması gerektiği kadar doldurabilirsiniz. Eğer yağ tapası veya filtreyi yerine takmadan yağ doldurmaya kalkarsanız bütün yağ motordan dışarı akacaktır dikkatli olun !

Yağ tapasını (Vida) yerine takarken şuna çok dikkat edin, vidayı lokma takımıyla yerine takmaktan kaçının, vidayı el ile yerine takıp sonuna kadar sıkın ve en son kuvvetli sıkıştırmayı lokma takımı ile yapın, aksi halde lokma ile takılmaya çalışılan vida yanlış diş tutarak yuvasına büyük zarar verebilir ve yalama olabilir...

Yağ değişiminde filtrede değiştiriyorsanız motorunuza olması gerekenden biraz daha fazla yağ koymanız gerecektir, bunun sebebi ise yeni filtrenin içini belli bir miktar yağın doldurması olacaktır. Son olarak kademeli şekilde yağ çubuğunu kontrol ederek doğru miktarda yağ seviyesine ulaşırsınız.



Bazı motosiklet modellerinde yağ çubuğu yerine yağ seviyesini gösteren ufak bir şeffaf bölüm vardır, buradan doğru yağ seviyesini kontrol edebilirsiniz.



Motosikletinizi ilk kullanımdan sonra yağ seviyesini kontrol ederek eksik varsa tamamlayabilirsiniz.

Önemli Not: Motosikletinizden çıkan atık yağları kendiniz imha etmeye çalışmayın ve doğaya zarar vermeyin. Atık yağ toplayan firmalar size bu konuda yardımcı olacakladır yada en yakınınızda bulunan motor tamircilerine elinizdeki yağı vererek atık yağ toplayan firmalara ulaştırılmasını sağlayabilirsiniz.


Hava filtresi değişimi ile alakalı video;



Hava filtresi motosiklet için önemli bir parçadır ve temiz olması motorunuzun düzenli çalışması ve az yakıt yakması için gereklidir. Tozlanmış ve geçirgenliğini kaybetmiş filtreler motorunuzun çok yakıt yakmasına sebep olacaktır. Motosikletinizin standart filtresi yanında daha kaliteli performans filtreleride bulunmaktadır, bu filtreler toz tutmakla beraber daha çok hava geçirgenliğine sahiptir ama maliyet olarak daha pahalıdır.

Hava filtresini değiştirme süresi servis kitapçığından yazmakla beraber bu süre motosikletinizi kullandığınız ortama göre değişecektir. Eğer çok tozlu bir ortamda motosiklet kullanıyorsanız filtreniz kısa sürede toz ile kaplanacak ve değiştirilmesi gerekecektir.

Bu anlattığımız 4 bakım elementi motosikletiniz uzun ömürlü ve sağlıklı çalışması bakımından çok önemlidir. Yeni buji iyi ateşleme, yeni filtre bol hava, yeni yağ ise motor içi parçaların uzun ömürlü olması demektir. Bu bakımları kendiniz yaparak hem motosikletinizle vakit geçirmiş hemde keyif almış olacaksınız ve en önemlisi acaba motorumun bakımı nasıl yapıldı, hangi yağ kullanıldı vs... gibi soru işaretlerinden kurtulmuş olacaksınız.

Size motosikletinizle keyifli saatler diliyorum. Başka bir yazıda buluşmak üzere hoşçakalın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder